Utstilling, Emilie Louise Gossiaux

Utstilling, Emilie Louise Gossiaux

Er du en tur i Trondheim og spesielt rundt den gamle brannstasjonen i Søndre Gate kan du nå ta del i Emilie Louise Gossiaux vidunderlige kunstneriske verden. Emilie er født i 1989 i New Orleans, LA.

I en trafikk ulykke mistet Emilie synet og fire år etter ulykken komme hunden London inn i Emilies liv.

I 10 år har London vært Emilies førerhund, men også hennes nære følgesvenn.

On a good day you can feel my love for you

On a good day you can feel my love for you, 2022

On a good day you can feel my love for you er en tegning i farger på hvitt papir. Tegningen er rammet inn med en eikeramme. Den er laget med kulepenn og fargestift. Tegningen viser to sett med bein som kommer ut fra papirets høyre kant. Ett sett med bein er lengre enn de andre, og strekker seg omtrent en tredjedel inn i bildet. Disse beina representerer Emilies bein, med et bein som muligens forvandles om til en hale, og de hårete beina er til hennes menneskelige partner, Kirby.

London ligger over Emilies bein og klemmer snuten sin inn mot Emilies fot. Resten av papiret er tomt, og skaper et tomrom som antyder en seng. Denne sjarmerende hjemmescenen fremstiller en familie som deler en seng, og framhever det spesielle båndet og magien ved kjærlighet i hverdagslige, intime øyeblikk.

Me and London lying in the flowers 1

Me and London lying in the flowers 1, 2022

Me and London lying in the flowers 1 er en tegning i farger på hvitt papir. Tegningen er rammet inn med en eikeramme. Tegningen viser en ferskenrosa Emilie iført en hvit kjole som ligger på ryggen, omgitt av en eng av grønne og gule planter med innslag av blått og lille blomster. London sitter oppå Emilie, og ser inn i ansiktet hennes med svarte valpeøyne med lange vipper.

Blå og lilla blomsterblader er strødd under dem. Bildet fremkaller et lekent sommerøyeblikk hvor Emilie og London omfavner hverandre og nyter den livlige, gledelige verden rundt seg.

Finger Through Palm

Finger through palm

Finger Through Palm er en malt skulptur i papirmâché som viser to litt overdimensjonerte menneskehender. Baksiden av hver hånd er malt i en fersken-rosa-beige farge, mens håndflatene er malt i en mørkere lakserosa nyanse. Den ene hånden er posisjonert som om den er klar til å motta en “high five,” mens den andre hånden er avbildet som en foldet hånd med pekefingeren strukket ut. Denne pekefingeren passerer gjennom håndflaten på den første hånden og kommer ut fra baksiden av den hånden.

Denne gesten er inspirert av bevisst drømming, også kalt lucid dreaming, hvor en person forestiller seg at fingeren går gjennom håndflaten før de sovner, med mål om å projisere dette bildet inn i drømmene sine. Skulpturen gjenspeiler hvordan Emilie henter inspirasjon fra drømmene sine, ved å bruke levende bilder og former fra sin “drømmeverden” til å skape kunst. På denne måten fungerer skulpturen som en talisman som representerer kunstnerens prosess med å bringe drømmelignende visjoner inn i virkeligheten.

Paw on Foot

Paw on Foot er en liten skulptur laget av malt voks på keramikk, og er omtrent på størrelse med en pose sukker. Den presenterer en bar fot malt i en rosa-fersken-beige kaukasisk hudtone med aprikos-malte tånegler. Hvilende på toppen av denne foten er en liten blondfarget hundepote med grå negler. Scenen ligner den type “håndtrykk” en hund kan gjøre for å få en persons oppmerksomhet ved å tråkke på foten deres. Den illustrerer også hvordan hunder og mennesker finner trøst i hverandre gjennom en aktiv omfavnelse.

Doggirl Sphinx, 2023

Doggirl Sphinx, 2023

Doggirl Sphinx er en skulptur av et hybridvesen, halv hund, halv menneske, som ligger forsiktig på bakken. Hennes form er inspirert av sfinksen, et legendarisk vesen fra det gamle Egypt som representerer styrke og makt. Laget av malt voks over keramikk, har hun en hunds hode og overkropp, men menneskelige armer og ben. Hundedelene er malt blonde for å symbolisere London, mens armene og benene er malt hvite, inspirert av Emilies egen kropp.

Hundens ansikt er malt med et vennlig og selvsikkert uttrykk, med lange sorte menneskelignende øyevipper, mens de menneskelige armene er krysset i ro. Denne sammensatte “super-vesenen” symboliserer den dype sammenhengen mellom Emilie og London, og viser dem som to deler av samme kropp som opplever verden sammen. I tillegg minner formen av dette mytiske dyre-mennesket oss om hvordan gammel kunst blandet former, og anerkjenner ikke bare at mennesker er dyr, men også at mennesker kan hente inspirasjon fra dyrs oppførsel.

Her kan du se et kort intervju av Emilie.

Vil du lese mer om Emilie kan du finne hjemmesiden hennes her. Emilie Louise Gossiaux

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *